Innhold på sidene dine er avgjørende for å få treff i søkemotorer.

SEO innhold på sideneEt nettsted består ofte av en hovedside der du kort presenterer deg selv og som gjerne inneholder siste nyhet(er). I tillegg har du undersider som inneholder generell informasjon om det du driver med (kontaktinformasjon, informasjon om virksomheten, ledig stilling, FAQ og annet som er relevant for din virksomhet).

Hovedsiden

Denne må være presentabel og oversiktlig, men det er nødvendigvis ikke denne siden du skal optimalisere for søkemotorer. Det er viktig at hovedsiden lett å navigere slik at brukeren kjenner seg igjen og kan finne relevant innhold.

Landingssider 

Sidene du skal fokusere mest på er landsingssider (eller bloggene dine hvis du blogger). Det er de sidene du vil at brukerne skal finne når de søker etter et emne på Google. Dette er sider med informasjon (produkter, tjenester, hva du, hva du leverer etc.) som du gjerne vil dele med lesere. Her skal du presentere budskapet ditt på best mulig vis.

Landingssidene er de aller viktigste sidene dine

Det eneste en leser bryr seg om er: «Er denne siden eller dette innhold noe for meg?». Hvem du er, firmaet ditt eller produktene dine er i utgangspunktet irrelevant. Har innholdet ingen nytte for leseren er det dermed ikke interessant – punktum! Skriv innhold for publikum og skriv om det de forventer å finne på sidene dine.

Teksten du skriver på landingssidene må fange leserens interesse, den må være informativ og må inneholde alle søkeord som du vil at siden skal bli funnet på. Du kan bygge opp sidene på følgende måte;

Overskrift

Start hver side med en overskrift, denne må inneholde nøkkelordet du fokuserer på, det må være relevant i forhold til det leseren søkte etter på søkemotoren. Overskriften må være kort – aller helst kun en enkel linje.

Ingress

Deretter kommer ofte en ingress som også må være kort og informativ slik at leseren får lyst til å lese videre. Ikke mer enn 2 linjer. Denne teksten bør også inneholde primær nøkkelordet.

Både overskrift og ingress må være enkle, forståelige og må matche det som leseren faktisk søkte etter. Hvis dette ikke står til leserens forventning så forlates siden med en gang og du har mistet den muligheten. Leseren skummer ofte de første linjene og avgjør ganske rask om dette er noe for dem eller ikke. Det er derfor et absolutt «must» å fange interessen i den innledende teksten.

Den tiden det tar å lese overskrift og ingress er ofte den tiden du får før en leser bestemmer seg for å bli på siden eller går videre

Brødtekst

Til slutt har du brødteksten som forklarer mer om det du formidler. Her må du ha fokus på målsettingen med siden og bygge opp strukturen slik at leseren hele tiden får lyst til å lese mer og til slutt utfører det du forsøker å oppnå (eksempelvis kjøpe noe, laste ned noe, melde seg på nyhetsbrev, ta kontakt etc.). Noen beskrivelser krever grundig forklaring, andre ikke. Så lenge du har et budskap som leseren finner interessant og troverdig er det ok med en lang tekst – det kan faktisk hende det er det som skal til for å få et salg? Begynn med det viktigste budskapet i korte avsnitt. Som en generell regel bør en ikke ha for lange og tunge tekster, varier lengden på avsnittene – men ikke ha for lange avsnitt.

Du må ikke komme med innspill og digresjoner som ligger utenfor tema, heller ikke bruke fancy ord, fremmedord og teknisk sjargong som leseren kanskje ikke skjønner (med mindre innholdet er spesifikt rettet mot denne type publikum). Argumenter saklig med normalt lettfattelig skriftspråk.

Bilder og eller video

Bruk gjerne bilder og/eller video! Dette har en positiv innvirkning på hvor lenge brukeren oppholder seg på siden din, og innholdet ditt blir også lettere å forstå.

Plagiat

Ikke plagier tekst fra andre! Google finner ut av dette og vil rangere siden din dårligere eller i verste fall utestenge nettsiden for søk!

Call to action (CTA)

Hver side du lager må inneholde en eller flere muligheter for brukeren å gjøre et valg. Hvis du selger noe må det være mulig å velge «kjøp» der og da, ønsker du at brukeren skal melde seg på et nyhets brev må en kunne gjøre det der og da etc. Er siden din lang må du sørge for at disse mulighetene fortsatt er synlige når leseren blar nedover i skjermen.

Ikke overdriv nøkkelordet

Sørg for at primær søkeordet eller søkefrasen blir gjentatt naturlig flere ganger gjennom hele teksten. Men ikke overdriv (spam) – for mange gjentagelser vil kanskje føre til straff fra søkemotorene. Det er ‘regler’ for dette, men de kjenner kun Google. Les teksten etter du har skrevet den, føles det naturlig er det sannsynligvis ok. Føles det at du gjentar nøkkelordene for ofte så gjør du sannsynligvis det -> skriv da om. Få gjerne hjelp av noen andre til å sjekke tekst/innhold. Det som er sikkert er at du må ha med nøkkelordene og at teksten må være lettlest. Det er dette som til syvende og kan gi deg en høy ranking på søkemotorene, som igjen fører til at lesere deler innhold med andre eller klikker på akkurat din link når de søker!

Eksempel: Du bruker overskriften (nøkkelord frase); «Eksklusive diamanthalsbånd til hund». I brødteksten kan du formulere om til «din hund fortjener et diamanthalsbånd…» og senere «alle eksklusive diamanthalsbånd er utstyrt med…». Da får du med nøkkelordene og det blir lettere å skrive en forståelig tekst.

Lengden på teksten bør vær på minimum 300 ord – nyere informasjon tyder på at en kanskje bør bruke rund 2000 ord (2018).

I det lange løp vil Google belønne dem som skriver godt og relevant innhold.

Relatert:  Nøkkelord

Share This

Dele denne siden?

Kjekt om du vil dele denne siden via en av de sosiale plattformene nedenfor.