Facebook for bedrifter? Er det noe for deg?
Mange sitter nok med en oppfattelse av at Facebook i stor grad kun er en sosial kanal der private personer deler dagligdags innhold, holder kontakt med familie og deltar/følger med i en eller flere interessegrupper, etc. Dette er i og for seg sant nok, det var denne type aktiviteter det begynte med.
Men Facebook er i dag den aller største sosiale tjenesten i Norge med over 80% av den norske befolkningen som brukere (Ipsos 2018), og – det betyr også at mange av dine potensielle kunder bruker Facebook. Av denne grunn bør en absolutt sjekke ut om Facebook er en plattform der din bedrift bør være representert.
Det er imidlertid ikke sikkert at nettopp din bedrift eller organisasjon skal være på Facebook. Still deg spørsmålene; vil en kunde eller bruker forvente at vi er på Facebook? Er noen av mine konkurrenter på Facebook? Er svaret til dette nei, så spør deg selv; Er det noen grunn for oss til å være på Facebook? Er svaret nei her også så er det ikke sikkert du skal på Facebook.
Noen av fordelene er:
Det koster ikke noe å opprette en Facebook side, du får dermed en gratis profil kanal.
Potensielle kunder vil nok forvente at du har en Facebook side der de kan finne informasjon om bedriften din. For mange vil Google eller Facebook være det første stedet en leter etter informasjon. Hvis du ikke er tilstede vil de kanskje heller finne konkurrenten din. Bare dette alene vil for enkelte være grunn nok til å ha en Facebook side.
På Facebook kan du engasjere kundene dine og du vil få tilbakemeldinger som kan være til stor nytte for deg og din bedrift. Ofte kan du ta lærdom av innspill slik at bedriften kan tilpasse seg ønsker og krav fra brukerne.
I motsetning til f.eks. nettsidene dine der brukeren aktivt må gå inn for å lese/finne informasjon, så sender faktisk Facebook ut nye innlegg direkte til alle brukerne dine.
Driver du et foretak som har behov for å informere om viktige/kritiske hendelser kan Facebook benyttes til dette. F.eks. til å avlaste sentralbordet hvis det skulle oppstå en situasjon der mange ringer samtidig. En informasjonsmelding på Facebook og evt. andre sosiale medier kan dempe noe av trykket i en slik situasjon.
Noen ulemper
Selv om Facebook er gratis så må du regne med å bruke tid på dette, kanskje spesielt til å begynne med for å få etablert sidene med logo, bilder, velkomstbilde og noe innhold. Senere også for å legge ut nytt innhold. Du må i tillegg vise brukerne dine at du er tilstede, dette gjør du bl.a. ved å publisere innhold og å svare på henvendelser. Alt dette tar tid som du kanskje ikke har?
Hvor ofte bør du legge ut innhold på Facebook?
Det er delte meninger om hvor ofte en skal publisere, men 3 til 10 innlegg per uke ser ut til å være et anbefalt gjennomsnitt. Dette er selvfølgelig avhengig av hvilken type bedrift/organisasjon/bransje du er i. Formidler du nyheter (f.eks. avis/tidsskrift) sier det seg selv at en gjerne kan legge ut 30+ innlegg per uke, er du en mindre organisasjon kan du klare deg med langt mindre, også mindre enn gjennomsnittet.
Du bør med andre ord publisere innhold på Facebook jevnlig eller til faste intervall. Noe bloggere publiserer på en eller flere faste dager i uken. Dette kan være smart for å ha en form for forutsigbarhet. Er du flink kan du skape forventninger blant lesere slik at de gleder seg til neste innlegg :). Samt, legg gjerne en plan for hva du skal publisere og når det skal publiseres. En kan med fordel planlegge hva som skal publiseres og når det skal publiseres flere uker frem i tid. Da får en også anledning til å skrive/klargjøre innholdet i god tid.
Når på døgnet bør en legge ut innhold?
Dette vil i stor grad være avhengig av hvilken bransje du er i og hvilket kundesegment du retter deg mot. Tidspunktet for når du legger ut innhold kan være kritisk da en anslår at innholdet kun har et par-tre timers effektiv levetid. Du må «treffe» mottager når han/henne er «online»
Det første mange gjør om morgenen er å sjekke mobilen for meldinger, e-post, Facebook etc. Det betyr at du kanskje bør publisere innhold tidlig om morgenen. Alternativt gjerne ved lunsjtider, på kvelden når det har roet seg litt i hjemmet hos folk, samt kanskje på en søndag før en ny arbeidsuke. Tidspunktet må tilpasses det publikum/den gruppen du forsøker å nå.
Høres dette ut som et ork? Ja, kanskje – men den gode nyheten er at det er mulig å automatisk tidsstyre dette:). I Facebook kan en bl.a. opprette/skrive et innlegg og sette dato/klokkeslett for når det skal publiseres. Det finnes også andre verktøy som kan publisere til flere forskjellige sosiale medier.
Det er mulig å kartlegge både hvor ofte og når din bedrift/organisasjon bør publisere innhold.
Innhold, innhold og innhold.
Det er av stor betydning og mest sannsynlig avgjørende at innholdet ditt fenger umiddelbar interesse for den målgruppen det er beregnet på. En leser bruker ikke lang tid på å avgjøre om dette er noe for ham/henne før de enten går videre eller forkaster innlegget ditt. Innholdet må være relevant og være skrevet for målgruppen.
Inn i mellom går det selvfølgelig an å publisere innhold som ikke er direkte rettet mot et produkt eller annen forretningsdrivende informasjon. Tenk engasjerende.
Til slutt: Lag en knallgod overskrift, bruk et virkningsfullt bilde/illustrasjon og skriv en tekst som samsvarer med overskriften og bildet ditt. Sjekk for åpenbare skrivefeil.