Hvilke sosiale kanaler skal en velge?
I motsetning til f.eks. radio og TV der du får informasjon fra en aktør (enveis kommunikasjon) er sosiale medier tjenester som er tilrettelagt for at brukere kan kommunisere med hverandre (mange til mange). Tjenestene ligger på digitale plattformer og innholdet lages av brukerne.
For en privatperson er det i dag nesten «et must» å ha en sosial profil på ett eller flere slike sosiale samfunn. Sosiale medier er også blitt en raskt voksende plattform for bedrifter som bruker dette til digital markedsføring.
De viktigste sosiale mediene for bedrifter i dag er (i Norge) er kanskje Facebook, Instagram, Linkedin og Google+. Men andre kjente sosiale medier kan for enkelte være attraktive, f.eks. Twitter, Pinterest, Snapchat, og Youtube.
Hvilke sosiale medier skal en satse på?
Det er ikke helt enkelt å gi råd om hvilke sosiale medier en bedrift skal satse på. Men skal en først prøve dette er Facebook en av de første kandidatene en bør sjekke ut. Google+ har færre brukere, men Google+ vil kunne gi deg bedre synlighet i søkemotoren. Har du spennende bilder som du vil dele med andre kan en sjekke opp Instagram. Twitter passer gjerne for deg som som har hyppige nyheter å dele. Linkedin er også en god kandidat, om ikke annet for å presentere bedriften din.
Er du ny på dette området er ett godt råd å i alle fall å sjekke opp hvilken/hvilke sosial kanal(er) som kan passe for deg og deretter starte med en (kanskje to) før en går videre.
Det finnes selvfølgelig en hel del andre Sosiale medier som opererer i nisje markeder eller som ikke har noen stor utbredelse og som derfor ikke er så interessante for bedriftsmarkedet. Men det kan kanskje være en ide’ å følge med på utviklingen.
Jeg har skrevet 2 artikler som går litt mer i dybden om dette, h.h.v. for Facebook og Google+